Poslání Kontaktního centra pro drogově závislé
Posláním Kontaktního centra je zajistit osobám jejich fyzickou a psychickou soběstačnost, s cílem umožnit jim v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života, umožnit jim být součástí většinové společnosti a snížit rizika spojená s užíváním návykových látek. Zaměstnanci Kontaktního centra motivují klienty k dosahování změn v oblasti celkového zdraví – tělesného i mentálního a v oblasti sociálních kontaktů. Zajišťujeme bezplatnou a bezpečnou likvidaci použitého injekčního materiálu, a tím prevenci výskytu hepatitid a HIV/AIDS.
Druh poskytovaných služeb – dle § 35 odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb.
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- sociální poradenství
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Cíle Kontaktního centra
Hlavním cílem poskytovaných služeb je sociální a zdravotní stabilizace klienta, jejímž důsledkem má být změna životního stylu a tím omezení rizik spojených s dosavadním chováním. Veškeré cíle vycházejí z principu Harm Reduction. Prevence výskytu infekčních onemocnění, snižování mortality uživatelů drog, bezpečná likvidace použitého injekčního materiálu.
- osoby ohrožené drogou a drogovou závislostí starší 15 let
- problémoví uživatelé drog starší 15 let
- rodinní příslušníci, partneři a blízcí uživatelů drog
- veřejnost
- naplňování strategie Harm Reduction
- snižování dopadů injekčního užívání drog
- navázání a udržení kontaktu s nově příchozími uživateli
- zajištění větší informovanosti o infekčních onemocněních (HIV, hepatitidy atd.)
- rozšiřování povědomí o službách Kontaktního centra
- rozvoj a podpora sociálních kompetencí klientů
- poskytování doprovázející sociální práce, motivačního tréninku
- zprostředkování léčby, prevence relapsu
- zkvalitnění stávajících služeb
- spolupráce s dalšími poskytovateli služeb pro uživatele drog
- nízkoprahovost– snažíme se, aby služba byla pro uživatele drog v prostoru a čase maximálně dostupná.
- anonymita– je základním předpokladem pro navázání kontaktu a následné budování důvěry mezi uživatelem a pracovníky zařízení. V anonymitě mohou zůstat jak klienti, tak rodiče, přátelé či partneři nebo příbuzní problémových uživatelů či závislých. Anonymita pomáhá v maximální míře eliminovat možnost stigmatizace uživatele. Ke vstupu do Kontaktního centra není potřeba osobních dokladů!
- individuální přístup– služby jsou poskytovány všem uživatelům na základě jejich individuálních potřeb.
- respektování svobodné vůle– klademe důraz na to, aby klient měl možnost volby. Je nezbytné respektovat ji, pokud jde o postup řešení problému i jeho cíl. Uživatel má právo rozhodnout se pro abstinenci, nebo pro život s drogou. I když neabstinuje, je možné mu nabídnout určité formy péče. Klientům pomáháme rozumět jejich rozhodnutím, což znamená konfrontovat je se zodpovědností za svůj život. Uživatel se může svobodně rozhodnout službu ukončit.
- veřejný přístup– veškeré služby Kontaktního centra jsou přístupné všem uživatelům bez ohledu na pohlaví, věk, rasu, politické přesvědčení, náboženské vyznání, společenské postavení, psychický či fyzický stav a socioekonomické možnosti. Služby jsou rovněž dostupné bez ohledu na typ užívané návykové látky, historii užívání či způsob její aplikace.
- bezplatnost– všechny služby poskytované Kontaktním centrem jsou bezplatné. (pouze poplatek za potravinový servis).
- flexibilita– služba reaguje na změny na drogové scéně a přizpůsobuje se potřebám uživatelů a drogové scény. Služba pravidelně reviduje postupy práce a pravidla.
- dodržování práv klientů– uživatelé se ocitají v nevýhodném postavení kvůli stigmatizaci ze strany většinové populace a jsou kráceni na svých právech. Proto vytváříme podmínky pro naplnění jejich práv v našem zařízení. Tedy umožnit jim zažít korektivní zkušenost a pomoc jim při prosazování jejich opodstatněných zájmů ve vztahu k majoritní společnosti.
Jako jedno z mála zařízení máme možnost testování na infekční choroby-hepatitis, lues, HIV protilátky. Jedná se o aktivitu mezi klienty velmi žádanou. Jsou i tací, kteří si sami „hlídají“ 3 - 4 měsíční interval odběrů.
Poskytované služby, jejich obsah a metody realizace
Výměnný program (výměna injekčních stříkaček a jehel, poskytování dezinfekce, sterilních filtrů a vody na přípravu roztoku) – směřuje k odstranění opakovaného používání náčiní k intravenózní aplikaci drog, používání méně rizikových způsobů (např. použití jedné injekční stříkačky dvěma či více klienty). Význam výměnného programu spočívá jednak v bezpečném shromažďování infekčního materiálu a dále pak v omezování šíření infekčních chorob. V tomto případě samotná výměna nestačí, je třeba pravidelně a důrazně šířit informace o možných nákazách. Výměnný program mimo jiné slouží i k udržování kontaktu a navázání další spolupráce s klientem.
Cíl aktivity: redukce přenosu infekčních chorob, navázání spolupráce s klientem
- poskytování prezervativů – poskytuje možnost předat klientovi informace o pohlavně přenosných nemocech (o přenosu, příznacích a léčbě)
- základní zdravotní ošetření– nedílnou součástí je komunikace s klientem s možností informovat jej o bezpečném braní a zdravotních komplikacích spojené s rizikovým užíváním drog (absces, flegmóna, endokarditida, pneumonie apod.)
- vyšetření na infekční choroby (patří sem zprostředkování testů, i pre a posttestové poradenství o infekčních onemocněních, sdělování výsledků)
- vydávání želatinových kapslí– na základě ankety mezi klienty jsme přistoupili na distribuci želatinových kapslí pro uživatele pervitinu
- poskytování filtrů pro kouření marihuany – v rámci navazování kontaktů s novými klienty, kteří do |KC přijdou s ostatními uživateli OPL, či je dovedou rodiče, jsme zavedli i tuto aktivitu do skupiny HR služeb
- stericupy – zejména pro uživatele heroinu
Jako jedno z mála zařízení máme možnost testování na infekční choroby-hepatitis, lues, HIV protilátky. Jedná se o aktivitu mezi klienty velmi žádanou. Jsou i tací, kteří si sami „hlídají“ 3 – 4 měsíční interval odběrů.
Výměna injekčního materiálu probíhá jeden použitý kus za nový set /inj. stříkačka, dezinfekční tampon, sterilní vatový tampon, sterilní voda k aplikaci/. Po dohodě s pracovníkem může klient dostat 1 injekční stříkačku s „příslušenstvím“. Během služby kontaktní pracovník s klientem hovoří, provádí poradenskou službu, zejména z oblasti zdraví. Aktivity H. R. patří mezi nejvyhledávanější služby KC.
Poskytované informace se týkají především hepatitid, HIV, lues – jejich přenos, příznaky, testování a léčba. Přenos informací probíhá formou slovní (vhodně vedenou komunikací) a formou písemnou (prostřednictvím tištěných informačních letáků zhotovených přímo pro uživatele návykových látek).
Cíl aktivity: zlepšení informovanosti klientů z oblasti infekčních nemocí
Poradenství je poskytováno formou vhodně vedené komunikace. Jedná se převážně o informace z oblasti sociální (bydlení, ztráta OP, sociální dávky), zdravotní (bezpečnější užívání drog, bezpečný sex) a právní (konflikty se zákonem). Pokud zakázka přesahuje kompetence pracovníka, je klient odkázán na služby konkrétních zařízení. DRUG-OUT Klub disponuje kontaktem na bezplatnou právní pomoc ve městě.
Cíl aktivity: minimalizace zdravotních a sociálních komplikací
Metody:
- osobní či telefonické poradenství (oblast drogových závislostí, zdravotní, sociální)
- odkazy a zprostředkování
- zprostředkování léčby ambulantní i rezidenční, substitučního programu
Cílem služby je předat klientovi adekvátní (přesnou) informaci, která umožní snazší orientaci v problému, rozhodnutí. Cílem skupiny je sdílení podobných zkušeností, vzájemná pomoc a podpora, získávání zpětné vazby a náhledu. Provázení klienta před léčbou, podpora jeho motivace patří k zásadním aktivitám KC.
Od roku 2003 fungují webové stránky organizace.
Tato služba zahrnuje pomoc zejména při předávkování, dále ošetřování různých kožních následků injekčního užívání, řezných ran atd. Pracovníci odborně školeni v resuscitaci každý rok.
Cíl aktivity: zlepšení zdravotního stavu klienta, záchrana života v případě zástavy životních funkcí
Metody:
- poradenství
- osobní asistence při jednání na úřadech a dalšími pomáhajícími institucemi
- pomoc při zajištění dokladů, pomoc s hledáním zaměstnání, bydlení
Cíl aktivity:snazší orientace klienta v síti sociálních zařízení. Pokud nabude klient pozitivní zkušenost v jednání s úředníky (nedochází ke konfliktu), získává signál, že spolupráce je možná. Dochází k posílení důvěry na obou stranách. Pokud má klient osobní doklady, může uspět při evidenci na ÚP, může nastoupit léčbu, má nárok na finanční příspěvek.
Metody:
- čaj, polévka, vitamíny, pečivo
- strava pro děti klientů KS (čaje, kojenecká mléka, přesnídávky.)
Společné posezení u čaje může usnadnit navázání kontaktu s klientem, důležitou roli hraje také u klientů s chudými stravovacími návyky /malnutrice/. Polévka a pečivo je pro mnohé klienty jediná strava za celý den. Strava pro děti je poskytována výhradně dětem klientům KC v případě nouze.
Metody:
- sprcha
- second hand – fakultativní služba
Služba je určena především klientům bez sociálního zázemí (zajištění základní hygieny). Pro klienty je tato služba důležitá také před návštěvou lékařů, institucí. Obnošené šatstvo je k dispozici všem věkovým kategoriím, včetně dětí (děti klientů KC).
Metody:
- zprostředkování kontaktu s úřady či zdravotnickými institucemi
- příprava na porod, péče o novorozence
- edukace péče o dítě
- péče o zevnějšek
- SOS potřeby pro děti-pleny, oblečení
- hygienický balíček pro gravidní klientky do porodnice
Vstup klienta do služby
S klientem navážeme rozhovor, při kterém se vzájemně představíme. V případě, že klient nechce sdělit své jméno, přání klienta respektujeme.Dále zjišťujeme, co ho do zařízení přivádí
Pro navození bezpečí a vytvoření důvěrné atmosféry nabídneme klientovi občerstvení (vodu, čaj) a zajistíme soukromí k individuálnímu rozhovoru (nerušené prostředí). V úvodu rozhovoru informujeme klienta, že jeho pobyt v zařízení je anonymní, bezplatný, a že veškeré získané informace o něm podléhají povinné mlčenlivosti.
První pohovor slouží k úvodnímu zhodnocení klienta a práci na jeho individuální zakázce. U anonymních uživatelů je k zhodnocení využíván dotazník IN-COME, popř. může být uživateli založena osobní dokumentace (IN-COME dotazník je také její součástí).
- Založení osobní dokumentace je nutné pro možnost využití specifických služeb, pro které jsou osobní data nezbytná (např. testování na infekční choroby.
- V případě, že je potřeba k dosažení cíle poskytnutí jeho osobních údajů je součástí osobní dokumentace také písemný souhlas klienta se zpracováním citlivých osobních údajů při vedení osobní dokumentace (opatřen podpisem uživatele). klient je pracovníkem poučen o skutečnostech, možnostech a důsledcích plynoucích z poskytnutého souhlasu, jedná se o tzv. plně informovaný souhlas.
- Každý klient, s kterým je vyplněn IN-COME dotazník, je nadále pro statistické účely veden pod vlastním kódem, který má zaznamenán na kartičce, která mu je pracovníkem vystavena a kterou se nadále prokazuje při využívání služeb Kontaktního centra. Identifikační kód je sestaven z prvních třech písmen křestního jména uživatelovy matky, dne narození, prvních třech písmen uživatelova křestního jména a měsíce narození (MAR01JAN03).
- Klient, bez vyplněného IN-COME dotazníku, je veden jako osoba bez kódu, No Code (NC).
Během individuálního rozhovoru s novým klientem předáváme informace o filozofii, cílech a účelu zařízení. Popisujeme a vysvětlujeme nabídku služeb, práva, pravidla pobytu a sankce při jejich porušení, požární směrnici. Zejména se zaměřujeme na sdělení, které se týká klientových práv. S klientem uzavíráme ústní dohodu o poskytování služeb, jeho právech a povinnostech. Ústní dohoda vymezuje cíl, obsah, rozsah a podmínky poskytované péče, podmínky při nedodržování dohodnutých podmínek, způsob a podmínky pro ukončení a způsob, jakým lze dohodu měnit.
Provozní doba programu
Pondělí – čtvrtek8:00 – 18:00
Pátek8:00 – 16:00
Kontakty
+475 210 626
Telefon: 417 539 367, 606 192 706
Sídlo: Velká Hradební 13/47, Ústí nad Labem, 400 01
e-mail: drugout@volny.cz
Náš tým

Mgr. Radka Kobližková

Mgr. Rastislav Rybár

Ivana Vavřinová

Denisa Bartošová

Mgr. Kateřina Černá

Mgr. Marta Matičková

Bc. Aneta Hájková

Bc. Zuzana Vondráčková

Bc. Linda Scheuflerová
